zondag 14 april 2024

10. Van DNZ naar Akkrum met de sloep

 Sloep overbrenging van het Lauwersmeer naar de Belterwijde.

Deel 1


(Deel 2 en 3 staan onder deel 1 zodat ze als een doorlopend verhaal gelezen kunnen worden)



Jachthaven Lunegat Dokkumer Nieuwe Zijlen

Jachthaven Lunegat, woensdagmorgen 10 april om 08:11 uur: We kunnen weer!


Met ingang van 1 april 2024 hadden we een plek voor onze sloep bij Winters in Wanneperveen aan de Belterwijde. Maar Flip stond nog in de winterstalling in Dokkumer Nieuwe Zijlen. Dus de eerste tocht zou een meerdaagse tocht worden van in totaal 15 uur varen, door Friesland naar NW Overijssel. Daarvoor hadden we niet al te koud en vooral droog weer nodig. Het was al geruime tijd zeer wisselvallig en de vooruitzichten bleven slecht. Tot we op zondag 7 april de volgende voorspelling zagen:

KNMI regenvoorspelling week 15 2024

KNMI neerslag voorspelling. (aanklikken voor leesbaar beeld)

Woensdag 10, vrijdag 12 en zaterdag 13 april droog weer! Op donderdag 11 april nat, dat werd dus de auto-terughaal-dag. De temperatuur was eerst nog koud, maar vanaf donderdagnacht steeds warmer. Niets hield ons tegen!

Willem Lorésluis

Voor de laatste keer door de Willem Lorésluis, exact om 09:00 uur!


We stonden op woensdag 10 april vroeg op en reden om 06:00 uur naar Kollum. Na 2 uur autorijden kwamen we bij de haven aan waar Flip al in het water lag. Zo konden we even voor negenen naar de sluis waar de sluiswachter ook net aan kwam fietsen. Hij zwaaide enthousiast en maakte de sluis direct klaar voor ons. We stegen een halve meter en konden gauw onze weg vervolgen via de Lits-Lauwersmeerroute.

Lits-lauwersmeerroute

09:07 uur: Direct na de sluis over bakboord richting Burgumer Mar.
(Rechtdoor de staande mastroute over Dokkum)


Het was 's ochtends slechts 8 graden, maar zonnig. De bewolking nam echter toe en uiteindelijk begon het te motregenen. Dus snel na de buiskap ook de achtertent opgezet, het voordeel van onze kampeersloep. De vensters moeten dan wel open blijven voor het zicht. Een regenjasje houdt de bankkussens droog. Zo voeren wij over een lege Kuikhornstervaart. We telden in de eerste vier uur 1 tegemoet komende motorboot! 

Bij regen sloep varen met de kap op

11:14 uur: Bij Zwaagwesteinde de kap er op. Geen ruitenwissers, het venster moet dus open blijven.


Ik wilde liever niet over het Pr. Margrietkanaal varen. Voor de "grote jongens" ben je maar een stipje op het water. Vooral op het bochtige gedeelte tussen Bergum en Grou vind ik dat niet prettig. We staken het Pr. Margrietkanaal over en vervolgden onze tocht over de Lits tot aan Oostermeer. Daar legden we aan in de passantenhaven voor een lunch- en sanitaire stop. Op de sloep hebben we geen sanitair, behalve de puts natuurlijk. Ik probeer altijd om na ten hoogste drie vaaruren weer een plekje te vinden waar we aan wal kunnen.

Jachthaven Eastermar

Lunchstop rond 12:00 uur in Oostermeer.


In verband met 1,40 m doorvaarthoogte van een beweegbare brug bij Oostermeer hebben we de buiskap ook neergelegd. Als het niet nodig is veroorzaken wij geen onnodige brugopening. We hadden na de brug de buiskap er direct weer op moeten zetten. Met de aantrekkende wind hielden we het op De Leien door buiswater niet droog. Maar gelukkig kwam de zon weer tevoorschijn en dat maakte het varen zeer aangenaam.

Varen op de Lits

12:36 uur: Weer zon! Op de Lits tussen Oostermeer en De Leien.


Daarna volgde een rustig tochtje langs Opeinde tot aan Drachten. Van daar ging het over de Smalle-, de Wide-, de Kromme-, de Sitebuorster- en de Peanster Ie richting Akkrum. Op deze wateren ging het recht tegen de wind in, maar het werd verder een prachtige tocht onder een strak blauwe hemel.

Sloep varen op de Paenster Ie

Tegenwind op de lege Peanster Ie nabij Grou, 15:02 uur.


En zo kwamen we rond half vier aan bij Akkrum waar de eerste lage brug direct opende. Bij de tweede lage brug ging het wat minder snel. De brug ging open, maar het licht bleef rood. Een tegenligger dus, maar er kwam geen tegenligger....
Omdat het brugwachtershuisje door de geopende brug niet zichtbaar was voer ik een beetje naar de brug toe voor informatie. Toen ging het raam open en hoorden we de brugwachter roepen: "Welke kleur heeft die?" waarbij hij op het licht wees. Nou moe.......... Er bleek een treuzelende motorboot aan de andere kant te liggen. Na nog een paar minuten kwam deze traag door de brug, twijfelde nog voor de richting en ging uiteindelijk over bakboord richting Oude Schouw. Toen was voor ons de weg vrij om langs een saggerijnig kijkende brugwachter te varen. De motorboot zal wel voorzichtig zijn geweest vanwege de harde wind. Kunnen we ons wel voorstellen.

Sloep varen door Akkrum Weidlanbrege Leppedijkbrug

Bij de eerste brug in Akkrum ging het nog vlotjes, 15:39 uur.


Daarna kwamen we aan in de jachthaven De Drijfveer. In verband met de harde wind kregen we een fijn plekje aan de binnenzijde. Door die harde wind, de nog lege haven en alleen een korte zijsteiger hadden we wel moeite met aanleggen. Een korte zijsteiger betekent voor ons met de kont naar de steiger, anders kunnen we niet van de boot af. Het echte bootgevoel was weer terug!

Na alle inspanningen genoten wij later in het dorp van een heerlijke Pizza!

La Ruota in Akkrum

Nog in de zon lekker buiten eten bij La Ruota in Akkrum!


's Nachts ging het regenen. We hadden er rekening mee gehouden. Akkrum was gekozen vanwege het aanwezige NS station. We brachten op donderdag de auto naar Wanneperveen. Ons reisschema:  

1. Trein Akkrum - Leeuwarden - Buitenpost, bus Buitenpost - Dokkumer Nieuwe Zijlen.
2. Auto Dokkumer Nieuwe Zijlen - Kollum (boodschappen) - Wanneperveen.
3. Bus Wanneperveen - Steenwijk, trein Steenwijk - Akkrum.

Alles liep als gepland en we waren klaar voor de volgende vaartocht.


Deel 2 van deze tocht: Van Akkrum naar Ossenzijl
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten