Scheepvaartbericht Rijkswaterstaat van 23 april 2025:
"Aan NW-zijde van het Beulakerwijde ligt over een traject van 2.2 km vanuit NO in ZO richting een drijvende persleiding. De zinkerleiding ligt op 1.90 m (bij - 0.80 NAP) in vaargeul tussen rode ton BB 24 en groen lichtopstand (nabij BB 23) De drijvende leiding is met gele ballenlijn, houten staken en rondom schijnend wit licht gemarkeerd. De zinker leiding is d.m.v. borden bij vaargeul aangegeven."
(tekst van Rijkswaterstaat)
Een drijvende persleiding op de Beulakerwijde.
Mooi, dat scheepvaartbericht geldt voor de hoofdvaarweg naar de Walengracht. Vanaf 23 april tot nader bericht. Maar wat betekent het voor de andere vaarroutes vanaf de Beulakerwijde? Daarover is niets vermeld, dus we zijn maar eens gaan kijken:
De gele ballenlijn, met houten staken, enkele daarvan met rondom schijnende lichten.
Ook de doorgang vanaf de Beulakerwijde naar de Dwarsgracht blijft toegankelijk voor de sloep.
De doorgang tussen de overgebleven eilandjes van Beulake was al afgesloten door de aanleg van een nieuwe vooroever. Nu is (tijdelijk) ook de doorgang tussen Beulakerwijde en Kleine Beulakerwijde ten noorden van Beulake afgesloten. Dus voor het Ettenlandsch Kanaal moet je nu de "zuidkaap" van Beulake ronden.
(Kaartmateriaal: Copyright OpenStreetMap OpenStreetMap® is open data, in licentie gegeven onder de Open Data Commons Open Database-licentie)
Zwarte lijn: De drijvende persleiding.
Groene pijl: Zinker in hoofdvaarweg naar de Walengracht op 1,90 m diepte
Gele pijl: Zinker in (sloep)route naar de Dwarsgracht op 1,00 m diepte
Donkergroene lijn: Nieuwe vooroever Beulake
De aanlegsteiger oostelijk van Beulake kwam achter de vooroever te liggen en is inmiddels verplaatst tot buiten de vooroever. Het monument van Beulake staat nu vlak voor de geo-tube. De ontbrekende poot van het monument die de schade door noordwestelijke stormen verbeeldt lijkt nu symbool te staan voor een "oprukkend" eiland. Het zou mooi zijn als dit monument weer wat verder van de oever wordt gezet.
De nieuwe vooroever van Beulake op 31 mei 2025.
Materiaal voor te maken afscheidingen
Waarom de vooroever en waarvoor de persleiding?
De nieuwe vooroever is aangelegd om verdere afkalving van Beulake te voorkomen. Een eerdere vooroever aan de zuidzijde werd gemaakt uit steenslag. De geo-tube wordt later afgedekt en zal een natuurlijker uitziende oever opleveren. Tussen vooroever en eiland wordt door de persleiding organisch materiaal gepompt dat vrij komt uit open te maken maken petgaten ten noorden en ten zuiden van Dwarsgracht. Dat materiaal is ook al aangebracht bij een oeverversterking ten noorden van de Walengracht.
De meest recente oeverversterking aan de Beulakerwijde ten noorden van de Walengracht.
Na deze verkenning bezochten wij nogmaals het terras van restaurant de Otterskooi in Dwarsgracht. En na de koffie met gebak voeren wij van Dwarsgracht rechtstreeks naar het Giethoornsche Meer, via een voor ons nog nieuwe vaarweg: de Pinkesloot.
De Pinkesloot tussen Dwarsgracht en het Giethoornsche Meer.
Aan de steiger van restaurant De Otterskooi in Dwarsgracht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten