zondag 14 april 2024

10. Van DNZ naar Akkrum met de sloep

Deel 1

(Deel 2 en 3 staan onder deel 1 zodat ze als een doorlopend verhaal gelezen kunnen worden)

Jachthaven Lunegat Dokkumer Nieuwe Zijlen

Jachthaven Lunegat, woensdagmorgen 10 april om 08:11 uur: We kunnen weer!

Met ingang van 1 april 2024 hadden we een plek voor onze sloep bij Winters in Wanneperveen aan de Belterwijde. Maar Flip stond nog in de winterstalling in Dokkumer Nieuwe Zijlen. Dus de eerste tocht zou een meerdaagse tocht worden van in totaal 15 uur varen, door Friesland naar NW Overijssel. Daarvoor hadden we niet al te koud en vooral droog weer nodig. Het was al geruime tijd zeer wisselvallig en de vooruitzichten bleven slecht. Tot we op zondag 7 april de volgende voorspelling zagen:

KNMI regenvoorspelling week 15 2024

KNMI neerslag voorspelling. (aanklikken voor leesbaar beeld)

Woensdag 10, vrijdag 12 en zaterdag 13 april droog weer! Op donderdag 11 april nat, dat werd dus de auto-terughaal-dag. De temperatuur was eerst nog koud, maar vanaf donderdagnacht steeds warmer. Niets hield ons tegen!

Willem Lorésluis

Voor de laatste keer door de Willem Lorésluis, exact om 09:00 uur!

We stonden op woensdag 10 april vroeg op en reden om 06:00 uur naar Kollum. Na 2 uur autorijden kwamen we bij de haven aan waar Flip al in het water lag. Zo konden we even voor negenen naar de sluis waar de sluiswachter ook net aan kwam fietsen. Hij zwaaide enthousiast en maakte de sluis direct klaar voor ons. We stegen een halve meter en konden gauw onze weg vervolgen via de Lits-Lauwersmeerroute.

Lits-lauwersmeerroute

09:07 uur: Direct na de sluis over bakboord richting Burgumer Mar.
(Rechtdoor de staande mastroute over Dokkum)

Het was 's ochtends slechts 8 graden, maar zonnig. De bewolking nam echter toe en uiteindelijk begon het te motregenen. Dus snel na de buiskap ook de achtertent opgezet, het voordeel van onze kampeersloep. De vensters moeten dan wel open blijven voor het zicht. Een regenjasje houdt de bankkussens droog. Zo voeren wij over een lege Kuikhornstervaart. We telden in de eerste vier uur 1 tegemoet komende motorboot!

Bij regen sloep varen met de kap op

11:14 uur: Bij Zwaagwesteinde de kap er op. Geen ruitenwissers, het venster moet dus open blijven.

Ik wilde liever niet over het Pr. Margrietkanaal varen. Voor de "grote jongens" ben je maar een stipje op het water. Vooral op het bochtige gedeelte tussen Bergum en Grouw vind ik dat niet prettig. We staken het Pr. Margrietkanaal over en vervolgden onze tocht over de Lits tot aan Oostermeer. Daar legden we aan in de passantenhaven voor een lunch- en sanitaire stop. Op de sloep hebben we geen sanitair, behalve de puts natuurlijk. Ik probeer altijd om na ten hoogste drie vaaruren weer een plekje te vinden waar we aan wal kunnen.

Jachthaven Eastermar

Lunchstop rond 12:00 uur in Oostermeer.

In verband met 1,40 m doorvaarthoogte van een beweegbare brug bij Oostermeer hebben we de buiskap ook neergelegd. Als het niet nodig is veroorzaken wij geen onnodige brugopening. We hadden na de brug de buiskap er direct weer op moeten zetten. Met de aantrekkende wind hielden we het op De Leien door buiswater niet droog. Maar gelukkig kwam de zon weer tevoorschijn en dat maakte het varen zeer aangenaam.

Varen op de Lits

12:36 uur: Weer zon! Op de Lits tussen Oostermeer en De Leien.

Daarna volgde een rustig tochtje langs Opeinde tot aan Drachten. Van daar ging het over de Smalle-, de Wide-, de Kromme-, de Sitebuorster- en de Peanster Ie richting Akkrum. Op deze wateren ging het recht tegen de wind in, maar het werd verder een prachtige tocht onder een strak blauwe hemel.

Sloep varen op de Paenster Ie

Tegenwind op de lege Peanster Ie nabij Grou, 15:02 uur.

En zo kwamen we rond half vier aan bij Akkrum waar de eerste lage brug direct opende. Bij de tweede lage brug ging het wat minder snel. De brug ging open, maar het licht bleef rood. Een tegenligger dus, maar er kwam geen tegenligger....
Omdat het brugwachtershuisje door de geopende brug niet zichtbaar was voer ik een beetje naar de brug toe voor informatie. Toen ging het raam open en hoorden we de brugwachter roepen: "Welke kleur heeft die?" waarbij hij op het licht wees. Nou moe.......... Er bleek een treuzelende motorboot aan de andere kant te liggen. Na nog een paar minuten kwam deze traag door de brug, twijfelde nog voor de richting en ging uiteindelijk over bakboord richting Oude Schouw. Toen was voor ons de weg vrij om langs een saggerijnig kijkende brugwachter te varen. De motorboot zal wel voorzichtig zijn geweest vanwege de harde wind. Kunnen we ons wel voorstellen.

Sloep varen door Akkrum Weidlanbrege Leppedijkbrug

Bij de eerste brug in Akkrum ging het nog vlotjes, 15:39 uur.

Daarna kwamen we aan in de jachthaven De Drijfveer. In verband met de harde wind kregen we een fijn plekje aan de binnenzijde. Door die harde wind, de nog lege haven en alleen een korte zijsteiger hadden we wel moeite met aanleggen. Een korte zijsteiger betekent voor ons met de kont naar de steiger, anders kunnen we niet van de boot af. Het echte bootgevoel was weer terug!

Na alle inspanningen genoten wij later in het dorp van een heerlijke Pizza!

La Ruota in Akkrum

Nog in de zon lekker buiten eten bij La Ruota in Akkrum!

's Nachts het ging regenen. We hadden er rekening mee gehouden. Akkrum was gekozen vanwege het aanwezige NS station. We brachten op donderdag de auto naar Wanneperveen. Ons reisschema:

1. Trein Akkrum - Leeuwarden - Buitenpost, bus Buitenpost - Dokkumer Nieuwe Zijlen.
2. Auto Dokkumer Nieuwe Zijlen - Kollum (boodschappen) - Wanneperveen.
3. Bus Wanneperveen - Steenwijk, trein Steenwijk - Akkrum.

Alles liep als gepland en we waren klaar voor de volgende vaartocht.

Deel 2 van deze tocht: Van Akkrum naar Ossenzijl

9. Van Akkrum naar Ossenzijl met de sloep

Deel 2

Jachthaven Tusken de Marren Akkrum

Maximaal uurgemiddelde W5 Bft, windstoten 7 Bft. Akkrum 12 april 2024

We lagen in de nog vrij lege jachthaven Tusken De Marren / De Drijfveer in Akkrum. 's Morgens vroeg om 06:00 uur werden we gewekt door een loeiende wind. Windfinder gaf aan dat de wind tot 08:00 uur zou toenemen. Dat bleek niet het geval. Bij ons vertrek om 08:30 uur was de wind afgezwakt tot 4 Bft. Maar de voorspelling bleef harde wind aangeven en dat was voor mij de reden om niet over het Tjeukemeer te gaan varen maar over de voor ons onbekende route langs Heerenveen.

Zo vertrokken wij om 08:30 in zuidelijke richting over het kanaal evenwijdig aan de spoorlijn naar Heerenveen. Het bleek een goede keuze. Er was hier veel te zien en de drie lage bruggen in Heerenveen gingen direct voor ons open. Die drie worden bediend vanaf de Rottumerbrug. Ook het vaarwater langs Heerenveen was mooi, woonwijken met veel bomen en in de zuidwesthoek veel bos. Het eerste deel van Heerenveen (industriegebied) was snel vergeten.

Rottumerbrug Heerenveen

We naderen de Rottumerbrug, Heerenveen. 10:22 uur.

Na een grijze start kwam de zon door. De wind bleef stevig doorwaaien, maar de temperatuur liep langzaam op richting 15 graden. We besloten om een stop na de derde en laatste lage brug. Hier bleek aan de Engelenfaert een lange afmeerwal aanwezig.

Engelenfaert Heerenveen

Aan de Engelenfaert bij Heerenveen. 10:43 uur.

Engelenfaert Heerenveen-Tjonger

Op de Engelenfaert, in de zon genieten van het uitzicht op de natuur.

Na deze stop voeren wij door een open en leeg landschap met veel natuur. De Engelenfaert komt uit op het riviertje de Tjonger. Die bleek breder te zijn dan we vooraf dachten. Vanaf hier ging het in westelijke richting recht tegen de wind in die toenam naar 5Bft. Aan de horizon kwamen de hoge windmolens achter Lemmer al in zicht. Wat is het toch goed dat er nog gebieden aanwezig zijn zonder die windmolens. Op de Tjonger kwamen we één zeilende (!) aak tegen, verder bleef het water leeg.

Tjonger

Stevige wind op de Tjonger.

Na 8 km Tjonger bogen we weer naar het zuiden om via de Jonkers- of Helomavaart richting Driewegsluis te varen. En daar waren ze dan: De grote en soms hoge motorjachten. De snelheid van die boten lag veel hoger dus: gewoon laten gaan... Bij Driewegsluis konden wij direct de moderne Mr. Lindhorst Homansluis invaren. Na de sluis is de passantenhaven gelijk om de hoek. Daar gingen we in, niet alleen voor het sanitair, maar ook om de monumentale Driewegsluis te bekijken.

Driewegsluis in de Linde

De Oude Driewegsluis in de Linde, een Rijksmonument.
Links naar de Linde richting Kuinre, rechts naar de Linde richting Wolvega.
Op de achtergrond naar de Helomavaart.

Tijdens onderhoud aan Mr. Lindhorst Homansluis kan de oude sluis nog bediend worden. Wij legden aan in de eveneens nieuwe passantenhaven waar verder nog geen enkele boot lag.

Passantenhaven Driewegsluis

Sanitaire stop in de nieuwe passantenhaven Driewegsluis. 13:49 uur.

Daarna was het nog maar drie kwartier varen tot aan Ossenzijl. Ik kende Ossenzijl van het schaatsen, maar dat was 33 jaar geleden. Na al die tijd toch leuk om aan te leggen waar ik ooit op de schaats gestapt ben. Daarnaast was het restaurant Kolkzicht een must. We legden daarom daar eerst aan om te reserveren.

Ossenzijl Kalenbergergracht

Even aan de kade voor een reservering bij Kolkzicht. Ossenzijl. 14:36 uur.

Achter de bomen op bovenstaande foto ligt het recreatiecentrum de Kluft. Hier is naast een grote camping ook een grote jachthaven die voornamelijk bestaat uit ruime ligplaatsen aan oude steigers. Vooral geschikt voor motorjachten. In één havenkom zijn een langskade en nieuwe steigers. De oude steigers bleken voor ons te groot. De havenmeester adviseerde ons om aan de nieuwe steigers te gaan liggen. Dat bleek een prima plek, ware het niet dat kort daarna een grote motorbotenclub aan kwam. Compleet met een handmarifoon uitgeruste regellaarster. Die probeerde nog een ouder echtpaar uit Workum van de plek te praten, maar die lieten dat niet gebeuren. De regellaarster liep woedend weg.....
Van met zijn allen bij elkaar zittende clubleden hebben wij weinig gemerkt. Wij gingen op pad voor een wandeling en voor restaurant Kolkzicht. De zeebaars smaakte goed. We kunnen het gemoedelijke restaurant nog steeds van harte aanbevelen, maar het gebouw staat wel te koop!

Jachthaven de Kluft Ossenzijl

Flip in jachthaven de Kluft te Ossenzijl, de motorbotenclub was er nog niet.

Deel 3 van deze tocht: Van Ossenzijl naar Wanneperveen

8. Van Ossenzijl naar Wanneperveen met de sloep

Deel 3

Kalenbergergracht Ossenzijl

Kalenbergergracht Ossenzijl, 13 april 2024, 09:13 uur.

Na een heerlijke nachtrust werden we in de ochtend gewekt door vele vogelgeluiden. Zo willen we altijd wel wakker worden! We hadden maar drie uur varen voor de boeg en konden in alle rust het nodige doen, na ontbijt ook koffie drinken en de boot klaar maken. Achtertent en buiskap konden allebei naar beneden zodat we alle lage bruggen konden passeren. Er werd geen neerslag verwacht. De temperatuur zou gaan oplopen tot net boven de 20 graden. Beter kon niet.
We vertrokken om 09:00 uur en besloten ons keurig aan de maximum snelheid te houden. Helaas waren we bijna de enigen die dat deden.

Kalenbergergracht Ossenzijl

Kalenbergergracht

Maar ook op de Kalenbergergracht was het nog rustig. We keken onze ogen uit naar alle opgeknapte boerderijtjes langs het water. Het vogelgezang gaf nog steeds begeleiding. Voordeel van rustig varen: Je hoort je eigen motor nauwelijks.

Heuvengracht Kalenberg-Wetering

Tijd voor een bakkie ! Heuvengracht 10:06 uur.

Na Kalenberg over de Heuvengracht en door Wetering naar het Giethoornsche Meer. Restaurant Geertien in Muggenbeet behielden we voor later, we hadden een ander terras op het oog. Halverwege het Giethoornsche Meer gingen we over bakboord de Thijssengracht in. Wat een wonderschoon beeld: Het zachte licht door het nog dunne voorjaarsgroen!

Thijssengracht

De Thijssengracht.

Op de Dwarsgracht passeerden wij een aantal rietsnijders en kregen al gauw ons eerste doel in zicht: Restaurant de Otterskooi. (Voor de naamgeving zie: Grote Otterskooi) Gelukkig was er voldoende ruimte om aan te meren. We zochten het terras op en kregen al gauw een leuk gesprek met de mensen naast ons van wie er eentje brugwachter werd bij de provincie Overijssel. De tijd vloog voorbij, Liesbeth wilde nog even rond lopen en daarna zijn we heel langzaam verder gevaren.

Dwarsgracht restaurant Otterskooi

Dwarsgracht met rechts restaurant de Otterskooi. 11:42 uur.

Dwarsgracht

Dwarsgracht in het vroege voorjaar!

Vanaf de Dwarsgracht kozen we voor de Cornelisgracht richting Giethoorn. We meden de Beulakerwijde vanwege de nog steeds aanwezige sterke dwarswind. De draaibrug op de Cornelisgracht hoefde voor ons niet open. We hadden nog 10 cm over. Via het Kanaal Beukers - Steenwijk voeren wij de Belterwijde op en al spoedig zagen wij de rietgedekte daken in het K.C. van der Wolfpark waar achter onze haven ligt.

Belterwijde

Op de Belterwijde met in de verte het K.C. van der Wolfpark.

Achter het huisjespark ligt de Dwarssloot die van twee zijden bereikbaar is. Via deze "sloot" komen wij bij de haven van Winters Watersport. Onze ligplaats was keurig vrijgemaakt en we konden gemakkelijk afmeren aan de lange zijsteiger.

Dwarssloot Wanneperveen

De Dwarsloot in Wanneperveen, aan bakboord onze haven. Aankomst 13:45 uur.

Winters Watersport Wanneperveen

Op onze vaste ligplaats in Wanneperveen.

Vanuit onze boot op de nieuwe vaste ligplaats kijken we tegen veel groen aan. Ook bij onze aankomst op de zaterdagmiddag hoorden we hier vele vogels fluiten. Heerlijk!

De tocht was succesvol, sterk afwisselend en ook wat avontuur door de sterke wind.
We gingen flink nagenieten van vier heel fijne dagen!

Deel 2 van deze tocht: Van Akkrum naar Ossenzijl

donderdag 1 februari 2024

7. Varen rond en door Kollum

Sloepvaren bij Kollum

Langs de Petsleat bij Driezum

Kwam hier de Kollumer Kaas vandaan?
Bij Driezum langs de Petsleat, op de vaarroute tussen Bergum en Kollum, 18 mei 2012.

Bovenstaande vraag zou zo maar met "ja" beantwoord kunnen worden, maar de kaas zelf kwam zeker niet uit Kollum. Kollumer kaas was een soortnaam van kaas die oorspronkelijk in de Bergumer Zuivelfabriek werd gemaakt. Die fabriek stond tegenover de huidige jachthaven in Bergum.

Kollum kreeg voor ons een andere betekenis. Onze thuishaven bij Dokkumer Nieuwe Zijlen lag aan de Kwelderweg in Kollum en op fietsafstand van het dorp. Even een boodschap doen? Naar Kollum dus.

Jachthaven Kollum

Zomerse drukte bij de jachthaven in Kollum, 30 juli 2008.

Trekvaart Kollum

De Trekvaart in Kollum, 28 juni 2022.

Door het dorp loopt de Trekvaart. Pas na het ophogen van een aantal bruggen en het onderhoud van de oeverbescherming kon men vanaf 2023 door het dorp varen.
In 2022 was dit alleen nog mogelijk vanuit noordelijke richting. Het is er smal en op zomerse dagen druk met rondvarende en zwemmende (!) jeugd. Voorzichtig aan!

Trekvaart Kollum

De smalle doorgang onder de Voorstraat in Kollum, 28 juni 2022.

Per boot is de jachthaven van Kollum vanuit het noorden te bereiken vanaf het Dokkumer Djip en in het zuiden vanaf de Strobosser Trekfeart. Voor hoge schepen is de enige brug op de route vanuit het noorden beweegbaar. De Strobosser Trekfeart heeft alleen vaste bruggen met een doorvaarthoogte van 2,80 m. In de Trekvaart in Kollum is dit slechts 2,00 m. Voor de sloep geen enkel probleem! Zo werd voor ons een rondje Kollum mogelijk.

Wij voeren met onze sloep in juni 2022 van onze thuishaven over het Dokkumer Grootdiep naar Dokkum en terug via de Strobosser Trekveart langs Kollum.

Dokkumer Grootdiep

Ochtendrust op het Dokkumer Grootdiep op 28 juni 2022.

Gebroeders Luden Dokkumer Grootdiep

Op 1 september 2022 was het er veel drukker! Wij kregen o.a. gezelschap van de "Gebroeders Luden". De historische reddingboot uit Lauwersoog was onderweg naar de Admiraliteitsdagen in Dokkum.

Steenfabriek Oostrum Dokkumer Grootdiep

Een kenmerkend punt langs het Dokkumer Grootdiep: de oude steenfabriek nabij Oostrum.
Het restant van de schoorsteen uit 1872 staat al jaren scheef! 1 september 2022.

Strobosser Trekfaert bij Kollum

Op de Strobosser Trekfeart nabij Kollum, 28 juni 2022.

Via de Strobosser Trekfeart voeren wij met een gehuurde sloep in 2021 naar Gerkesklooster en daarna over het riviertje de Lauwers naar Zoutkamp. Op de Louwers is in Pieterzijl een ophaalbrug met slechts 1,80 m doorvaarthoogte. Met een vooraf af te halen sleutel is deze wel te bedienen, maar dat was voor de sloep natuurlijk niet nodig. De Friese Sluis bij Zoutkamp heeft een doorvaarthoogte van 2,30 m.

Lauwers nabij Visvliet

Op de Lauwers bij Visvliet, 1 juni 2021.

Aanlegplek Lauwers bij Munnekezijl

Wat zat er nou in dat mandje? Munnekezijl 1 juni 2021.

Bij Gerkesklooster stroomt de Lauwers langs de grote kaasfabriek.
Grote kans dat daar nu ook melk van een koe uit Driezum voor gebruikt wordt!

In 2024 naar NW Overijssel!

Voor een dagje op het water wordt voor ons de afstand Zutphen-Kollum te groot. Na vele jaren varen in het noorden kennen we inmiddels ook elk watertje in de omgeving van Kollum en het Lauwersmeer. We zijn toe aan een nieuwe uitdaging.

We varen in het voorjaar naar NW Overijssel. Daarvan t.z.t. weer een beeldbericht!
Ter afsluiting nog een sfeerplaatje uit jachthaven Lunegat bij Dokkumer Nieuwe Zijlen.

Jachthaven Lunegat Dokkumer Nieuwe Zijlen

Met groet, Jan

zondag 28 januari 2024

6. Over de Suderie van Oostmahorn naar Dokkum

Sloepvaren over de Suderie

Wij maakten in mei 2023 een rondje Dokkumer Nieuwe Zijlen (DNZ)-Oostmahorn-Dokkum-DNZ

Kaart Suderie

Van Oostmahorn naar Dokkum over de Suderie.
(kaart aanklikken voor groter beeld)
Kaartbasis: OpenStreetMap

De Súd Ie, Suderie of Zuider Ee..... Het staat voor een afwateringskanaal tussen Dokkum en Ezumazijl in de voormalige gemeente Oostdongeradeel, het gebied ten noordoosten van Dokkum.

Overtollig water word via de Suderie bij Ezumazijl op de Lauwerszee geloosd, vanaf 1672 door de huidige uitwateringssluis. In Ezumazijl is daarvoor in 1936 ook een gemaal gebouwd. Ezumazijl had een binnenhaven met scheepswerf en daarom was de uitwateringssluis tevens scheepvaartsluis. Deze sluis functioneert al lang niet meer voor de scheepvaart. In de sluiskolk komt het uitwateringskanaal van het gemaal uit. In december 2023 is een vispassage gerealiseerd die eveneens in de sluiskolk uitkomt.

Aan de Lauwersmeerzijde heet het water de Raskes. Hier ligt nu een kleine haven van de gelijknamige watersportvereniging.

Jachthaven Raskes Ezumazijl

De uitwateringssluis van Ezumazijl van afstand gezien vanaf de Raskes.
Ezumazijl, 19 april 2022

Vanaf 2013 is het plan uitgewerkt voor een pleziervaartverbinding tussen Dokkum en het vakantiepark Esonstad bij Oostmahorn.
Tussen Ezumazijl en Oostmahorn werd de Nije Feart gegraven. De Suderie werd uitgebaggerd en bruggen werden verhoogd.
In Dokkum werd de historische schutsluis Oosterverlaat hersteld. Dit is een rijksmonument.
Er zijn langs de Suderie meerdere aanlegplaatsen aangelegd.

Nije Feart nabij Ezumazijl

Lunchpauze aan de Nije Feart bij een aanlegplaats bij Ezumazijl.
(tijdens een korte verkenningstocht van Oostmahorn tot Ezumazijl op 12 juli 2022)

Het meest bijzondere is de nieuwe zelfbedieningssluis in Esonstad. Niet alleen zelfbediening, ook handbediening! Zelf de deuren en de schotten in de deuren openen en sluiten. Je moet er wel wat voor doen, maar het is zo leuk spelen met water! Als je je kinderen wilt leren hoe een schutsluis werkt ben je hier op de juiste plek. De handleiding staat op een tableau bij de sluis.
Zou er wel eens iemand alle schotten open laten staan? Hopelijk is er toezicht.

Schutsluis Esonstad Nije Feart

Het openen van de deur aan de hoge zijde.
Voor het openen wel eerst de deur en het schot aan de lage kant sluiten!
En de lage kant pas openen als de hoge kant gesloten is!
Bij het opendraaien van een schot zie je aan de lage kant het water met geweld wegstromen.
De schotten bedien je met spindels op de betreffende deuren.

Schutsluis Esonstad Nije Feart

De deur aan de lage polderzijde is bijna open.
Esonstad 12 juli 2022

Vanaf 2022 was 1,50 m doorvaarthoogte beschikbaar. Vanaf 2024 moet dit 2,40 m worden. De route is erg afwisselend. Vanaf Oostmahorn vaar je eerst langs het vakantiepark Esonstad en na de sluis langs de camping. Vervolgens ligt de route in weidevogelgebied.

Suderie nabij Anjum

Aan de Suderie bij de Witte Brug onder Anjum, 15 mei 2023.

Tussen Metslawier en Dokkum ligt de Suderie sinds de aanleg van de nieuwe Lauwersseewei langs die weg. Wij ondervonden daarvan geen hinder. In Dokkum vaar je door groene woonwijken en kom je na de Sluis Oosterverlaat uit op de Hardridersgracht.

Sluis Oosterverlaat Dokkum

In de sluis Oosterverlaat te Dokkum, 15 mei 2023.

Voor bediening van de sluis Oosterverlaat moet gebeld worden. In mei 2023 kwam de brugwachter van de Woudpoortbrug in Dokkum op de fiets naar de sluis toe.

Hardridersgracht Dokkum

De Hardridersgracht in Dokkum, 1 september 2022.

Admiraliteitshaven Dokkum

Admiraliteitshaven in Dokkum, 15 mei 2023.

Het was elke keer weer prachtig om in de Admiraliteitshaven aan te leggen met onze sloep. Ook de foto in de rechter zijkolom is gemaakt in deze haven. Er was hier altijd plek, ook op drukkere dagen als de Sûder- en Woudpoortsgracht al vol lagen.
Behalve tijdens de Admiraliteitsdagen! Toen hebben wij maar even in de Hardridersgracht afgemeerd.

Sûdergracht Dokkum

De Sûdergracht op 23 juli 2009.
(rechts, met de mast zichtbaar voor de bomen, onze vorige boot)

Dokkum blijft de moeite waard!

Met een groet, Jan

vrijdag 26 januari 2024

5. Met de sloep door het Hogeland

Sloepvaren door het Groningse Hogeland

Een vaartocht door het Groningse Hogeland: Zelfbedieningssluizen en kleine vaarten.

Kaart vaarroute Hogeland

Drie dagen varen met overnachtingen in Winsum en Zoutkamp.
Kaart aanklikken voor een groter beeld.
Kaartondergrond: OpenStreetMap

Ook in Noord Groningen is vaarwater, maar voor een sloep is niet alles bevaarbaar. Met een kano kom je verder. Toch promoot Groningen het varen, maar het zat niet altijd mee. In 2022 en 2023 was de draaibrug bij Westerwijtwerd defect en door werkzaamheden ook de vaarweg door Bedum afgesloten.

We besloten in 2022 om in een rustige tijd, na de schoolvakantie, vanuit Dokkumer Nieuwe Zijlen een tocht te maken naar Winsum. Heen via het Reitdiep en terug langs dorpen als Baflo en Eenrum. We vertrokken op maandagochtend 29 augustus uit de thuishaven, het zou droog blijven.......
Nee dus, op het Zoutkamperril begon het te regen en er zat niets anders op dan de achtertent dicht te doen. Wel moesten de vensters open blijven anders was er onvoldoende zicht. Een regenjasje onder het venster aan de voorzijde hield de kussens droog. Zo zijn we langs Zoutkamp gevaren. Daarna werd het droog.

Sloep varen bij regen

Dit bleek dus goed mogelijk te zijn: Varen met gesloten achtertent!

Als je naar het Hogeland vaart, ga je echt omhoog. Daarom zijn er sluizen die op bovenstaande kaart met groene stippen zijn weergegeven. Als de keersluis bij Zoutkamp dicht zit is het Hunsingokanaal afgesloten en is dit vaarrondje niet mogelijk. De sluis bij Lammerburen staat open of wordt bediend. De sluizen Abelstoksluis en Schaphalsterzijl zijn zelfbedieningssluizen.

Na de eerste sluis bij Lammerburen hebben we voor de lunch even aangelegd bij de langssteiger na de sluis. Ook om de benen strekken en het gemaal Electra te bekijken. De verderop gelegen draaibrug bij Roodehaan stond open, van de andere zijde was de "Ecolution", het schip van oud astronaut Wubbo Ockels, komende. Na Roodehaan volgt een sterk kronkelend stuk van het Reitdiep, diep gelegen in de hoge landbouwgronden. Nabij Schouwerzijl draaiden we het Winsumerdiep in, naar de eerste zelfbedieningssluis Schaphalsterzijl.

Schutsluis Schaphalsterzijl

Licht rood-groen: Doorvaart verwachten, de deur schuift al open.

Deze nieuwe sluis draaide zoals we van bediende sluizen gewend zijn, compleet met de vertrouwde seinen. En alleen maar door twee maal op een paneel te drukken, voor de sluis en in de kolk. Prachtig!
Daarna volgde een rustig stukje Winsumerdiep tot aan Winsum.

Winsumerdiep

Gedeelte Winsumerdiep tussen het Reitdiep en Winsum.

Winsum heeft een grote moderne camping met jachthaven "Marenland" vlakbij het centrum. Maar als er niemand weg is, is er ook geen passantenplek. Er is ook een gemeentelijke haven bij het centrum, maar dat is alleen een kade zonder voorzieningen. Met een sloep zonder sanitair is dat niet wat. Wij hadden geluk en konden bij de camping aanleggen.

Jachthaven Marenland Winsum

In jachthaven "Marenland" te Winsum.

Winsum is leuk! Monumentale gebouwen en brug. Mede door de Pieterpad wandelroute floreert de horeca. Wij hebben heerlijk gegeten (en gezeten) in het restaurant bij de brug. Maar ook bij de camping is een mooi restaurant.

De Boog Winsum

Eetcafé J&A bij de brug "De Boog"

Na een goede nachtrust op tijd weg in een mooi ochtend zonnetje. Dan blijf je fotograferen!

Winsum

Winsum, 30 augustus 2022

Wij zijn doorgevaren tot in Onderdendam om dat plaatsje te bekijken. Vooral de omgeving van de aansluiting met het Boterdiep naar Bedum is erg fraai.

Onderdendam

Het boterdiep in Onderdendam, 30 augustus 2022

Na deze wandeling ging het varend verder naar Baflo over de Rasquerdermaar, daar kwamen we echt geen boot meer tegen!

Rasquerdermaar

Rasquerdermaar.

Rasquerdermaar bij Tinallinge

We naderen een voormalige molenaarswoning uit 1773.
De hier ooit aanwezige poldermolen De Ruimte is in 1967 gesloopt.
Rasquerdermaar nabij Tinallinge.

Na Baflo besloten wij voor de lunch aan te leggen bij een vissteiger nabij Eenrum, er was toch geen visser te bekennen. De foto laat zien dat de vaart diep in het hoge land ligt.

Kanaal Mensingeweer Baflo

Nabij Eenrum aan het Kanaal Mensingeweer-Baflo.

Na Eenrum kwam er weer een zelfbedieningssluis. Het zag er hier iets traditioneler uit, maar het werkte precies gelijk aan die van de vorige dag.

Abelstoksluis

De Abelstoksluis, nog steeds geen boot te zien!

En toen kregen we pech...... Bij Wehe-den Hoorn nam de snelheid af. Alles werkte maar de motor had meer moeite. Het kon maar één ding betekenen: er zat iets in de schroef.
Bij de eerste de beste brug vastgelegd aan een houten pijler, de kleren uitgetrokken, het zwemtrapje neergeklapt en ..... het water in! Ik ontdekte dat ik al staande op de onderste trede bij de schroef kon. En daar zat een flinke bos gras omheen. Het waterschap had goed gemaaid!
Twee dingen geleerd: Ik kan bij de schroef komen zonder te zwemmen en... het water was die dag best lekker op temperatuur!
Na deze actie gauw door naar Zoutkamp. Leens en Ulrum lieten we rechts liggen. We hadden zin om die avond in een goed restaurant te eten en die zekerheid is er vlakbij de Reitdiepbrug in Zoutkamp!

Terras restaurant ZK86 Zoutkamp

Op het terras van restaurant ZK86, hier bij een retourtje DNZ-Zoutkamp op 12 mei 2023.

Steiger bij ZK86 in Zoutkamp

Even in Zoutkamp een boodschap doen. Aan de steiger bij ZK86 op 18 juli 2023.

In augustus 2022 hadden we de boot afgemeerd in de iets verderop jachthaven Hunzegat. Aan de buitenzijde lig je daar zo mooi aan het Zoutkamperril. Via een wandelpaadje loop je snel van de jachthaven naar het dorp.

Jachthaven Hunzegat Zoutkamp

Vroeg in de ochtend in de jachthaven Hunzegat te Zoutkamp, 31 augustus 2022

In mooi weer, maar met toenemende wind, voeren wij vroeg weg van Zoutkamp met het idee om nog even te gaan zwemmen. Het water was zo lekker op de dag ervoor. Dus snel aanleggen en zwemtrap uit!

Zwemmen in Zoutkamperril

Zwemmen tegen wind en golf in, Zoutkamperril, 31 augustus 2022

Een prachtige afsluiting van een mooi vaartochtje Hogeland.